ظرفیت اسکان اضطراری بدون محدودیت در کاشمر ایجاد می‌شود ۱۲ نفر در پی وقوع پس لرزه ۳.۸ ریشتری کاشمر مصدوم شدند (یکم تیرماه ۱۴۰۳) مامور قلابی در مشهد به دام افتاد (یکم تیرماه ۱۴۰۳) دانشگاه شهید بهشتی در خصوص قطع همکاری با محمد فاضلی توضیحاتی ارائه کرد بازگشت نخستین گروه حجاج خراسانی به مشهد مقدس | روند بازگشت حجاج تا ۱۴ تیرماه ادامه دارد + فیلم واریز مابه‌التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی از فردا شنبه (۲ تیرماه ۱۴۰۳) +جد‌ول زلزله کاشمر به ۹۰۰ واحد مسکونی خسارت زد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (یکم تیرماه ۱۴۰۳) | پیش‌بینی بارش‌های رگباری با احتمال ایجاد سیلاب در خراسان رضوی وزش باد و نوسان نسبی دما در نوار شمالی کشور | اهواز گرم‌ترین مرکز استان ایران (یکم تیرماه ۱۴۰۳) آغاز ثبت‌نام وام ۳۰ میلیون‌‌تومانی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی + جزئیات (یکم تیر ۱۴۰۳) اجرای حکم قطعی یکی از پرونده‌های وحید اشتری ریزش چاه به عمق ۱۳۰ متر روی کارگر| ۲۰ آتش نشان از ۹ ساعت قبل همچنان مشغول کار هستند حریق منزل مسکونی در خیابان سیدی مشهد| ۷ شهروند توسط آتش‌نشانان نجات یافتند اصلاح فرهنگ سلامت از مهدکودک‌ها و مدارس برگزاری آزمون تکمیل ظرفیت دبیرستان‌های نمونه دولتی و فرهنگ در ۲۰ تیرماه نجات جان ۶۰ نفر از غرق‌شدگی در مازندران طی ۲۰ روز قتل مرد جوان در خانه ارثی جنوب تهران + جزییات مرد معتاد همسرش را مقابل چشم فرزندان به قتل رساند آتش‌سوزی گسترده در انبار کارخانه تولید موادغذایی در غرب تهران حریق انبار زغال با تلاش ۲۱ آتش‌نشان اطفا شد (۳۱ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آنتی بیوتیک در راه مشهد

  • کد خبر: ۱۳۲۱۷۳
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
آنتی بیوتیک در راه مشهد
بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی، ۳.۵ تن از آنتی بیوتیک‌های وارداتی حداکثر تا امروز به خراسان رضوی می‌رسد.

سعیده آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛ اواسط مهر بود که خبر کمبود آنتی بیوتیک‌ها در کشور خبرساز شد و کسانی که به این دارو‌ها نیاز داشتند، هرچه بیشتر داروخانه‌های شهر را زیر پا می‌گذاشتند، کمتر نتیجه‌ می‌گرفتند و سرانجام هم دست خالی به خانه برمی گشتند. ماجرای کمبود برخی اقلام دارویی به ویژه آنتی بیوتیک‌ها تا آنجا ادامه داشت که آیت ا... سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، چند روز پیش تأکید کرد که مسئولان موظف به تأمین سریع اقلام دارویی و رفع نیاز مردم هستند و علت کوتاهی احتمالی دراین موضوع را باید دقیق پیگیری کنند.

بیست وپنجم مهر، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، اعلام کرد که «پیش بینی‌های لازم برای رفع این کمبود‌ها انجام شده است و حدود یک هفته آینده مشکل رفع خواهد شد.»، اما در همان روز حسین شمالی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، حل مشکل کمبود این دارو‌ها را تا پانزده روز آینده میسر دانست.

براساس وعده وزیر بهداشت باید این مشکل در روز‌های اول آبان حل می‌شد، اما به نتیجه نرسید؛ بنابراین بازه زمانی پانزده روزه مورد توجه قرار گرفت. اکنون چهارده روز می‌گذرد و در دو روز گذشته، دو محموله دارو وارد کشور شده است. محموله اول حاوی ۴۹ تن آنتی بیوتیک به همت جمعیت هلال احمر و پس از هماهنگی با سازمان غذا و دارو در ششم آبان وارد کشور شد. هفتم آبان نیز براساس اعلام وزارت بهداشت، محموله دارویی شامل ۵۰ تن انواع داروی آنتی بیوتیک از کشور هند وارد ایران شد.

با این حال، شواهد خبرنگار ما از برخی داروخانه‌های شهر حکایت از این دارد که هنوز کمبود‌ها پابرجاست. از لوازم آرایشی تا انواع و اقسام لوسیون و شوینده پوست تا شکلات‌های پروتئین دار و انرژی زا در داروخانه‌ها یافت می‌شود، اما قفسه آنتی بیوتیک‌ها خالی است. مسئول یکی از این داروخانه‌ها هم دل پردردی دارد از «دارو‌های تحمیلی» که باید به ازای دریافت آنتی بیوتیک‌ها بخرند، اما این کار مقرون به صرفه نیست. پس ترجیح می‌دهند فعلا این دارو را نداشته باشند. داروخانه بعدی نیز انگار که این روز‌ها به مراجعان زیادی درباره موجودبودن آنتی بیوتیک‌ها پاسخ منفی داده و از این موضوع کلافه است، به همین دلیل فقط به یک «خیر» بسنده می‌کند.

اولویت توزیع، همه داروخانه‌ها

ورود این دو محموله دارویی نویدبخش رفع کمبود دارو در نهصد داروخانه روزانه و شبانه روزی مشهد را می‌دهد. از معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیگیر آخرین وضعیت ارسال دارو‌ها به استان و مشهد شدیم.

ناصر وحدتی پیش از ظهر دیروز در پاسخ به خبرنگار شهرآرا گفت: از زمان قطعی رسیدن دارو به استان اطلاعی نداریم، اما ممکن است تا پایان وقت شنبه یا یکشنبه به دستمان برسد. با این حال، هر زمان دارو برسد، آن را میان همه داروخانه‌ها توزیع خواهیم کرد و همه شان در اولویت هستند.

وی با بیان اینکه همچنان شاهد کمبود دارو‌های آنتی بیوتیک و سرم در داروخانه‌ها هستیم، اظهار کرد: البته کمبود سرم جدی و اساسی نیست. زیرا داروسازی ثامن در این باره کمک می‌کند. وحدتی سهم همیشگی استان را از مجموع تولید یا واردات دارو، ۷ درصد اعلام کرد و افزود: این سهم ثابت است و با توجه به افزایش جمعیت بیشتر نمی‌شود. سهم استان از این محموله ۵۰ تنی، ۳.۵ تن است که از این میزان ۸۰ درصد یعنی ۲.۸ تن سهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->